Mára az Instagram, a fotó- és videomegosztó közösségi alkalmazás megkerülhetetlen lett az online marketingben, amennyiben olyan terméket vagy szolgáltatást kínálunk, amelynek üzenete vizuálisan hatékonyan elmesélhető.
Több mint 800 millió felhasználó osztja meg tartalmait aktívan havonta ezen a platformon, és hogy miben is rejlik a térhódítása?
Elsőként tette lehetővé, hogy a zsebünkben lapuló okostelefonunk fotós képességeit kihasználva megörökítsük a látásmódunkat és mindennapi életünket, majd instant filterekkel felturbózva a széles nagyközönség elé tárjuk felvételeinket, beszélgessünk, ismerkedjünk, közösséget építsünk.
Most, 2018 elején Magyarországon sok esetben még mindig versenyelőnyt jelent, ha egy vállalkozás belevág az Instagram marketingbe. Jó tudni, hogy globálisan azonban már több, mint 15 millió üzleti profil létezik, és havi 2 millió hirdetővel büszkélkedhet az alkalmazás. Rengeteg tehát a márkaüzenet, hatalmas a zaj és muszáj hangsúlyozni: aki kimarad, az lemarad.
Ez a cikk elsősorban azoknak szól, akik még nincsenek meggyőződve arról, miért érdemes jelen lenniük az Instagramon. Nézzük is meg a legfontosabb számokat Kónya Beáta Instagram marketing szakértő (Pikrea) segítségével, hogy könnyebb legyen a döntés: érdemes-e nyitni az Instagramra?
1. Mennyien használják az Instagramot?
Ha egy teljesen új kommunikációs csatornát indítunk, ahol ráadásul teljesen új tartalomstratégiára van szükségünk, természetesen az elsődleges kérdés az, hogy mennyien érhetők el ott, na és kikről van szó pontosan. Az Instagram nemrégiben jelentette be, hogy globálisan már 800 millió aktív felhasználója van havonta, míg az önmegsemmisülő felvételek megosztására létrejött Stories funkcióját 300 millióan használják naponta.
Ami a hazai adatokat illeti: a Facebook hirdetéskezelője szerint ma 1,5 millió felhasználóra célozhatunk az Instagramon, akik közül 700 ezren naponta aktívak. Ezekkel a számokkal az Instagram itthon is az egyik legnépszerűbb közösségi alkalmazás a Facebook és a YouTube után.
2. A felhasználók neme és kora
Fontos tudnod, hogy itthon a felhasználók zöme a 34 év alatti korosztályokból kerül ki, az alábbi megoszlásban:
Forrás: www.pikrea.hu
Így tehát olyan termékeket, szolgáltatásokat érdemes az Instagramon kommunikálni, amelynek célcsoportját ezek a korcsoportok adják. Mivel az alkalmazás felhasználóinak többsége ezekből a fiatalabb korosztályokból kerül ki, elsősorban az olyan vizuális és szöveges tartalomstratégiával tudunk érvényesülni a platformon, amely hatékonyan szólítja meg őket: látványos, bevonzó, interakciót vált ki, ugyanakkor a márkaüzeneteket is hitelesen képviseli.
Egyik nem sem dominál itthon az Instagramon: a hazai regisztráltak 53 százaléka nő, 47 százalékuk férfi, azaz hatékonyan célozhatsz az üzeneteiddel mindkét nemre. Lényeges azonban, hogy “Instagram-kompatibilis” módon, magas minőségben, látványosan add át az üzeneteidet, hogy azok felkeltsék az Instagrammerek figyelmét.
Vizuális élmény alapú platformról van szó, amelynek megvannak a maga szabályai az optimális tartalmat illetően – erről azonban egy soron következő cikkben lesz majd szó a Mompreneurs.hu-n.
3. Nyitottság a márkák tartalmaira
Ahogyan a cikk elején említettem, globálisan 15 millió üzleti profil van ma az Instagramon, és a felhasználók 80 százaléka követ közülük legalább egyet – a nyitottság tehát egyértelmű. A kulcskérdés: össze tudod-e hangolni a márkád üzeneteit azzal, hogy vizuálisan mi működik az Instagramon úgy, hogy hiteles és egyedi tartalmat tudj nyújtani a követőknek? Ez egy kulcskérdés, amit mindenkinek fel kell tennie magának, ebben rejlik ugyanis a márkatartalmak sikere.
4. Mely világmárkákat követik a legtöbben?
A NatGeo 85.8 millió, a Nike 76 millió, míg a Victoria’s Secret 58.6 millió követőt szólít meg világszerte és vezeti ezzel a legnépszerűbb márkák toplistáját. Hogy mi az, amit ezen világmárkák elsöprő Instagram sikeréből mi is hasznosíthatunk? Elsősorban azt, hogy ragaszkodnunk kell a legmagasabb minőségű, leglátványosabb tartalmak megosztásához, tudunk kell vizuálisan kommunikálni azt az élményt, amelyet a termékünk, szolgáltatásunk nyújt, és törekednünk kell a közösségépítésre, hiszen végsősoron egy közösségi alkalmazásról beszélünk.
5. Mi számít jó engagement rate-nek az Instagramon, és csak ebben lehet mérni az eredményességet?
Beszéljünk az eredmények értékeléséről is! Nagy visszhangot kapott, amikor az Instagram 2016 nyarán leváltotta az időrendi algoritmust, és azóta az egyéni preferenciák, viselkedések, szokások alapján rendezi a követett tartalmak láthatóságát. Míg korábban valóban minden tartalom megjelent a feedünkben, amit egyszer követni kezdtünk, ma már az alapján rangsorol köztük az algoritmus, hogy melyik csatornával mennyiszer lépünk interakcióba, hányszor lájkoljuk a posztjait, mennyiszer nézünk rá a profiljára.
Egyszóval, az új algoritmus az alapján tárja elénk a követett csatornák tartalmait, hogy a viselkedésünk szerint érdekes lehet-e számunkra az adott fiók. Ennek következtében a korábban megszokott engagement rate sokaknál visszaesett az utóbbi időszakban. De hogy mi számít jó engagement rate-nek, vagy egyáltalán hogy is számoljuk ki ezt az arányt?
Engagementnek vehetünk minden adott posztra érkezett lájkot, kommentet és elmentést. Ha ezt a számot elosztjuk az összes követőnk számával, kapunk egy arányt. Ezt aztán százzal felszorozva megkapjuk az engagement rate-et.
Míg a személyes profilok tartalmai általában nagyobb aktivitási kedvet képesek generálni, addig a márkák tartalmainál organikusan átlagosan 3-5 százalékos engagement rate-et kell tudnunk hozni. Mind az aktivitási ráta, mind az analitikában ellenőrizhető elérés és megjelenés is sokszorosa a jelenleg Facebookon általánosságban megtapasztalható arányoknak.
Az engagement rate azért fontos, mert az „engaged”, azaz a márkánkkal interakcióba lépett, bevonzott követők mindig könnyebben mondanak „igen”-t, ha el szeretnénk adni nekik valamit. Továbbá magas engagement rate esetén a tartalmaink alkalmazáson belül könnyebben elkezdenek terjedni is, ami kiváló alap a további organikus követőszerzéshez.
Ha azonban nem érjük el ezt a minimum 3 százalékos aktivitási rátát, azaz nem sikerül legalább ekkora arányban reakciót, interakciót kiváltani a követőinkből, érdemes megvizsgálni, hogy mi lehet a gond és adott esetben optimalizálni kell a tartalmainkat.Érdemes minden poszt teljesítését elemezni, hogy levonhassuk a következtetéseket arra vonatkozólag, milyen tartalmak is működnek eredményesen a csatornánkon, mire érdemes leginkább fókuszálni.
Mind a követőszám, mind a lájkszám mindenki számára látható adat, aki ellátogat az oldalunkra. Éppen ezért tévesen sokan csupán ezekben a látványos számokban mérik az eredményességüket. Ne felejtsd el elemezni az elérésed, a profilmegtekintéseket, azt, hogy hányan kattintottak a weboldaladra vagy éppen az email elérhetőségedre – és melyik CTA–val bírtad is rá őket erre!
Ha segítségre van szükséged, kiscsoportos workshopok és egyéni tanácsadások keretében is állok rendelkezésedre.
Kövesd a Pikreát hasznos tippekért az Instagramon is