Nincs időm mindenre! Szinte hallom, ahogy most azt mondod: “sosem halogatok semmit, egyszerűen nem fér bele ennyi tennivaló a napomba. Gyerek, vállalkozás, háztartás, meg a többi dolog.” Igen, tudom, sajnos a probléma valóban létezik. De van megoldás hidd el és nem is olyan fájdalmas.

Anyaként vállalkozni egy nagyon komoly fókuszálást, feladattudatot és önkontrollt igénylő mutatvány. Elismerésem minden Mompreneur-nek, aki gyermek mellett vágott bele, vagy folytatja a már gyermek előtt elindított vállalkozását. Gyakran találkozom vállalkozói körökben, az időgazdálkodás problémájával. Ahogy elhatalmasodnak a feladatok körülötted, egyre inkább azt érzed, hogy megfulladsz.

Ha vállalkozó és anya is vagy, akkor ez az elhatalmasodás még inkább fokozódik. Tudtad, hogy az esetek legnagyobb részében az elvégzendő feladatok halogatása okozza az időgazdálkodási problémát? Rád mennyire jellemzőek az alábbi tünetek?

Ha megoldatlanok maradnak fontos feladatok, azok frusztrálni fognak, s nem fogsz tudni aludni, ami kihatással lesz az egészségedre. A probléma jelentkezni fog a személyes és az üzleti kapcsolataidban is. Szerencsére vannak módszerek, amikkel minimalizálni tudod a halogatási hajlamodat és el tudod végezni a feladatokat. Kíváncsi vagy rájuk? Mutatok néhányat:

1. Készíts elvégzendő feladatok listát (To Do List)

A feladatok elvégzésének legegyszerűbb módja, bármilyen hihetetlenül is hangzik, hogy meg kell őket csinálni. 😉 Ez azt jelenti, hogy csinálnod kell egy napi teendők listát. Miután megcsináltad a listát, szervezz ki belőle annyi feladatot, amennyit csak lehet. Ez a lépés nemcsak minőségi időt teremt számodra, hanem garantálja, hogy a feladat elvégzésre kerül. Így már csak az ellenőrzés terhe hárul rád, a feladat elvégzésével máris más valakinek az ideje telik.

Ezután nézd át a megmaradt feladatokat a listádon. Kezdd a legegyszerűbbel, s csináld meg – ez sikerélményt és motivációt ad Neked, hogy továbblépj a következő feladatra. Igen, nekünk vállalkozó anyukáknak ezek a terv dolgok valahogy így szoktak működni: “anya tervez, a gyerek beteg lesz.”

Nálam is gyakran beüt ez a jelenség, segítség pedig nulla. De a tervet nem azért csináljuk, hogy újabb lelkifurdalást okozzunk magunknak azzal, ha valamit nem sikerül megcsinálni belőle, hanem abban segít, hogy a globális képet jobban lássuk és amint időnk, energiánk van a gyermek mellett a vállalkozásunkkal foglalkozni, ne azzal kezdjük a munkát, hogy hosszú perceken keresztül azon mélázunk, vajon mivel is kezdjük, hogyan folytassuk a munkát. Egy feladatlistával a kezünkben pontosan látjuk az elvégzendő teendőinket, aminek azonnal nekieshetünk.

 A lista technikai háttere

Gyakran felmerül a kérdés, hogy hogyan fogjunk hozzá ezekhez a lista készítésekehz, milyen felületen, hova, hogyan vezessük. A válaszom erre egyszerű. Találd meg azt, ami Neked a legkényelmesebb, ami maximálisan Hozzád és az igényeidhez alakítható. A titok nyitja csupán, hogy következetesen tartsd magad ahhoz, amit elkezdtél.

Ezt a listát vezetheted akár egy kockás papírra is, amin egyszerűen csak kipipálod, vagy áthúzod a már elvégzett feladatokat. Ha szereted a füzetes, naplózásos megoldásokat, szépen dekorálva, stb., akár Bullet Journal-t is használhatsz.

 

Ha az elvégzendő feladatok vezetésére szívesen igénybe vennél applikációt, akkor a Wunderlist nevű alkalmazást szívből ajánlom. Roppant egyszerű az alkalmazása, ingyenes és klasszul csilingel, amikor elvégeztél egy feladatot és kipipálod. ( Én plédául az otthoni bevásárló listát is Wunderlisten vezetem. Ezt a listát közösen használjuk a férjemmel. Ha valami fogyóban van, vagy eszembe jut, hogy venni kéne, akkor csak beírom a digitális bevásárló listánkba. Ha boltba megyünk, telefon mindig van nálunk, így aki előbb ér boltba, az csak előveszi a listát és megveszi, ami rajta van.

Ezzel a vásárlásainkat is tudatosabban intézhetjünk, amivel pénzt és időt is spórolunk, de az egy másik történet…. 😉 ) Telefonon, PC-n is használhatod. Sőt, ha egy-egy feladat elvégzésével mást bíznál meg, könnyedén megoszthatod bárkivel a feladatokat, így a delegálás, kiszervezés is egyszerűbb.

Természtesen a lista írás módja, technikája, fajtája végtelen. Ha nagyobb csapattal dolgozl együtt, akár projektmenedzsment rendszert is használhatsz, ahol pontosan nyomon tudod követni, hogy ki hol tart az éppen aktuálisan rá bízott feladattal.

Hogy mikor írd meg ezt a listát?

Én személy szerint vasárnap este szeretem megtervezni a következő hetemet, hogy milyen feladataim vannak, mik azok, amiket mindenképp meg akarok csinálni. Aztán a heti tervet lebontom napokra. Ezeket szintén este írom meg a következő napra vonatkozóan. Így nyugodtan fekszem le este (lezárom a napomat, segít rendezni, rendbe tenni a dolgaimat), mert pontosan tudom mi az a feladat, amivel átcsúsztam holnapra, valamint reggel nem úgy indítom a napomat (elpazarolva vele sok-sok hasznos percet), hogy mivel is kezdjem ma a napot.

Jelölj ki idősávokat a napodban, amikor csak a listán szereplő elvégzendő feladatokra koncentrálsz

Először is érdemes kitapasztalnod, hogy mikor vagy hatékony a munkádban. Mikor tudsz az elvégzendő feladatokra maximálisan koncentrálni. Vannak emberek, akik hajnalban, mielőtt ébred a család, akkor tudnak figyelni, koncentrálni, dolgozni, megint mások inkább az éjszaka nyugalmát preferálják. Én a magam részéről bagoly típus vagyok, vagyis nekem a leghatékonyabban a gyerkőc esti altatása után megy a munka (ezt a cikket is most este 9-kor álltam neki írni. Egy pacsirta gyermek mellett van ennek is hátránya… 😉 ).

Ha sikerült megtalálnod a számodra legoptimálisabb idősávot, akkor nagyon fontos, hogy használd ki ezt az időt, mielőtt beindul a hajtás, s az irodádban megindul az élet… , vagy ha egyedül dolgozol otthon, akkor mielőtt beindul a telefoncsörgések, FB üzenetek, e-mailek hada. Ha szükséges, csukd be az irodád ajtaját, nehogy valaki besétáljon, megzavarjon ezekben a pillanatokban.

Némítsd le a telefonodat, ne nézegesd a leveleidet. Hisz a legfontosabb feladatokat összegyűjöttted, amiket mindenképp meg kell csinálnod. Minden más csak ezután következzen. Ne pocsékold el ezt az időt a social media felületeid átnézésére, s ha lehet, amíg a feladatokkal nem végeztél, ne nézz rá az e-mailjeidre sem.

A halogatásra hajlamos emberek sokkal gyakrabban fókuszálnak kevésbé fontos dolgokra, hogy megússzák a fontos dolgok elvégzését. Ebben segíthet, ha a kevésbé fontos dolgok elintézését kiszervezed (pl. FB csoportjaidba jelentkező tagok beengedése, FB csoportjaidban, oldalaidon a kommentek kezelése; FB üzenetek szűrése, megválaszolása; fontos e-mailek kiszűrése, hogy Hozzád már csak azok kerüljenek, ahol valóban elengedhetetlen a Te személyes válaszod), így akkor már nincs menekvés… neki kell állnod a fontos dolgoknak, amik profitot hoznak Neked!

2. Gyakran tarts szünetet

Tudom, ha végre van időd a vállalkozásáodra, gyorsan mindent el akarsz intézni, így még vizet inni, vagy a mosdóba szaladni sem állsz föl. De! Nagyon egészségtelen, ha sokáig ülsz egy helyben, ezt nyilván Te is tudod. Menj el sétálni, állíts be emlékeztetőt (akár Pomodoro-val), hogy igyál vizet. ( A vizet ne készítsd az asztalodra, mindenképp állj föl, menj el érte a csaphoz 😉 ) Ez segít, hogy kikapcsold az agyad a megoldandó feladatok halmazából, ezáltal az agyad egy picit felszabadul, mielőtt túlzsúfolod.

A nap során tarts többször 5 perc szünetet. De ebben a szünetben ne a FB-ot csekkold, vagy az e-mailjeidet, hanem állj föl, nyújtózz, s menj el egy picit a számítógépedtől ( a telefonodat is hagyd nyugodtan az asztalon 😉 ).

 

 3. A halogatás leküzdésének módja lehet, ha sikerül megfogalmaznod a halogatásod okát

Érdekes lehet ebből a szempontból is megvizsgálnod, hogy miért érzed nyomasztónak a fontos dolgok elvégzését.

  • Lehet, hogytúl terheltnek érzed magad a munkádtól?
  • Nehezen hozol döntéseket?
  • Szereted a szorító határidő által Benned kiváltott adrenalin érzését?

Bármelyik is a fentiek közül a halogatásod oka, érdemes változtatnod rajta, mielőtt ez a fajta hozzáállás negatív hatással lesz a karrieredre/vállalkozásodra. Hogyan lehet orvosolni, ha a fenti tüneteket veszed észre?

  • Ha túlterheltnek érzed magad a munkádtól:

Érdemes átgondolnod a napi feladataidat, bizonyára rengeteg rutin feladat van köztük, ami bárki más által is elvégezhető lenne, nem feltétlenül szükséges hozzá a Te személyes jelenléted. Ezeket a feladatokat nyugodtan szervezd ki, delegáld. Így máris felszabadul egy csomó időd, ami által megszűnik a túlterheltséged.

  • Ha nehezen hozol döntéseket:

A gyors döntéshozatal megakadályozhat a későbbi halogatásokban. Természetesen a gyors döntéshozatalhoz elengedhetetlen, hogy a döntéshez szükséges információk a rendelkezésedre álljanak. Ezen információk összegyűjtését sem fonton Neked elvégezned.

  • Ha szereted a szorító határidő által Benned kiváltott adrenalin érzését:

Tudtad, hogy ez mit is jelent pontosan? Azzal, hogy saját magadat az egészségedre káros kihívások elé állítod a szoros határidővel történő állandó versenyfutás kapcsán annak a jele, hogy már unod azt a feladatot…. Érdekes megközelítés, igaz? Ez esetben is érdemes megfontold a kiszervezés lehetőségét, úgy könnyebben fogsz tudni fókuszálni azokra a feladatokra, amik érdekesek számodra és lelkesedéssel tölt el azok megoldása.

Ha hatékonyan szeretnéd kihasználni a vállalkozásodra fordított idődet, s valóban profitot szeretnél termelni, érdemes megfontolnod a leírtakat. Idővel élvezni fogod a határidők betartásának, üzleti célok elérésének gyümölcsét. A delegálások, kiszervezések által felszabadított idődben foglalkozhatsz azokkal a projectekkel, amiket szeretsz, kereshetsz magadnak új hobbyt, vagy új irányt a vállalkozásodnak, ami ezidáig elkerülte a figyelmedet, amíg a halogatásaid fogságában voltál.

  • További bejegyzések
Innovatív vállalkozó, édesanya. Közel 20 éves munkatapasztalattal rendelkezik, amiből már közel 6 év a vállalkozói létben anyaként. Nevéhez fűzödik a független munkaügyes fogalmának megteremtése. A vállalkozók operatív vállalkozás támogatója, valamint legújabb projektjében 2017 óta szárnyai alá vette a hazai virtuális asszisztenseket és őket mentorként támogatja.
follow me