Mint Mompreneur, azaz Anyavállalkozó sok egyszemélyes vállalkozóval, elfoglalt cégvezetővel beszélgettem az elmúlt évek során, akik sorra azt mondták, hogy igazából belefulladnak a munkába, annyi van, mégsem haladnak előre az üzleti életben. Úgy érzik, hogy egy helyben toporognak, pedig minden erejükkel, sőt, annál is többel: áldozatokkal azon vannak, hogy minden kész legyen, minden téren a feladatok el legyen végezve.

Ezek szerint ez nem kivételes állapot, mindenki így kezdi, aki a nulláról építi a vállalkozását. Hallani is lépten-nyomon, hogy egyszerű a megoldás: szervezd ki az időrabló feladataid.

  • hol a gyerek borítja ki már harmadszor a gyümölcslevét a szőnyegre (azt hiszem most már tényleg felszedem a szőnyeget a szobákban)
  • hol a kutya akar lemenni/labdázni/egy kicsit ráncigálni a játékát/tök mindegy mit, csak foglalkozzam már vele (is)
  • hol a postára kell éppen elmenni feladni az aznapi rendeléseket a webshopból
  • hol még főzni is kell (jesszusom, előtte még vásárolni is!)
  • ja, és még meg is ígértem a férjemnek, hogy estére a vonzóbbik énemet találja itthon
  • de már rohannom kell a nagyért a suliba, hogy átérjünk a kung-fu edzésre…

…és még egy szusszanásnyi időm sem volt a kedvenc könyvemet tovább olvasni legalább egy oldallal, amit hol is hagytam…? Ja igen, a wc-n…hát tényleg, ott van legalább két-három percem, na jó, sokszor már csak ücsörgöm, hogy legyen még pár perc én-időm, amikor nem zavar senki – remélhetőleg.

Tudom, mert én is ezt éltem meg nagyon sokáig. És mi a múltidő? Mert mostmár eljutottam odáig, hogy beláttam, képtelen vagyok a gyerekeket, a háztartást, a férjet és a vállalkozásomat is egyes egyedül vinni a hátamon. És még valami: egyikükről sem vagyok hajlandó lemondani! Az összes szerelmemhez ragaszkodom! De nem is kell választanom közülük, mert itt a megoldás arra, hogy ne ússzam el a munkámban, ne kelljen napi 2 liter kávét meginnom, hogy ne aludjak el a szőnyegen a legkisebb gyerkőc altatásakor, és mindezek felett még sikeresnek is érezzem magam a felnőttek világában:

Tudom, hogy minden Mompreneur – Anya-vállalkozónő egy megtestesült hős, egy Shiva Istennő reprodukció, akinek az összes karja állandó mozgásban van:

 

De miért is olyan nehéz kiszervezni?

  • Mondani nagyon könnyű, de…öööö, nincs de. Igazából azt kell, hogy mondjam, ezt mindenki meg tudja csinálni! Tudod, mi kell hozzá?
  • Elhatározás
  • Átfogó elemzés
  • Szervezés
  • Bizalom

Elhatározás
Határozd el magad, hogy Te nem vagy hajlandó a vállalkozásodat így tovább csinálni, hanem megosztod a feladatokat. Fogadd el, hogy mindenki a saját szakmájában tud a legjobban teljesíteni, nem kell egy személyben marketingesnek, óvónéninek, asszisztensnek, szakácsnak, adminisztrátornak, feleségnek, termékfejlesztőnek, szakértőnek, hr-esnek lenned (húúú, mennyi mindent csinálok már évek óta egyedül…!). Hidd el, hogy ha mindenhez érteni akarsz, akkor semmihez nem fogsz igazán, és a ténylegesen hasznos szakértelmed pedig elaprózódik az által, hogy a többi szakmát igyekszel minél jobban megtanulni és kivitelezni. Képtelenség. Fogadd el. Itt kezdődik a szabadságunk.

Egy nagyon jó könyvben olvastam, hogy a szakmákat úgy képzeljük el, mint az autópályán az egymás mellett haladó sávokat. Képzeld magad a középső sávba, amint állandóan oldalra kell átsorolnod, hogy abban is haladj egy kicsit, majd a másikban, és vissza, és a túloldalra is el kell jutnod, mert az is előre mutat a célod fele. Azt a képet kapod, hogy oldalazol, semelyik sávban nem töltesz el kellő időt ahhoz, hogy érdemben haladni is tudj előre, viszont a sok osztott figyelemtől már az út felénél ki is fulladsz. Rossz esetben meg kell állnod pihenni (=időt vesztesz), legrosszabb esetben feladod, elkeseredsz és elveszted az önbizalmadat és a hitedet magadban, hogy érdemes vagy egy vállalkozás létrehozására (pedig milyen nagy álmokkal indultál, lelkesedtél az új iránt).

Átfogó elemzés
Itt semmi üzleti-számviteli-pénzügyi hókuszpókuszra ne gondolj. Egyszerűen ülj le egy nyugodt órádban, és gondold végig vállalkozásod folyamatait, írd le (ez nagyon fontos!), hogy milyen feladatkörök vannak, és azt is írd mellé őszintén, hogy mihez értesz, mihez nem, mihez van kedved, affinitásod, mihez pedig egyáltalán nincs.

Írd le például így:
+ jó vagyok a kapcsolatépítésben
utálom a számlákat adminisztrálni a könyvelőnek
+ jó szövegeket írok
nem bírom a pepecs feladatokat: kinek van kedve egész nap a billentyűzetet verni, és táblázatokat kreálni?
+ jó ötleteim vannak a termékpalettám bővítéséhez
nincs időm a beérkezett új termékeket a webshopomba feltölteni
…és így tovább.
Ne éld meg kudarcként, ha rájössz a végén, hogy tulajdonképpen Te “csak” egy valamihez értesz, mert az valószínűleg maga a vállalkozásod magja. Az a legfontosabb szakértelem, ami nélkül nem is létezne a vállalkozásod. Inkább gratulálj magadnak, hogy valamiben ennyire jó vagy!

Szervezés
Az elemzés utáni lendületben akár hozzá is láthatsz megjelölni azokat a feladatokat, amik nem a te sávodat képezik. Gondolj arra, hogy ha azokat a feladatokat átadnád valakinek, akinek pont azok a feladatok jelentik a sávját (pl. a marketinget egy marketingesenk; az adminisztrációt egy Adminisztrátornak; a szövegírást egy szövegírónak; a termékeid/tartalmaid feltöltését egy virtuális asszisztensnek…), akkor ő ugyanolyan jól tud majd haladni abban a feladatban, mint amilyen gyorsan és hatékonyan fogsz tudni Te is haladni a sajátodban előre.
Tádááám, már el is kezdted a szervezés részét a “kiSZERVEZÉS”-ből. Ha ezzel megvagy, már csak a “KI” részt kell teljesítened…

Bizalom
A nagy kérdés: vajon kiben tudsz annyira megbízni, hogy odaadnád neki a legféltettebb dolgaidat a cégedből?
Előre megmondom: senkiben. Ezt az illúziót jobb, ha el is engeded.

Inkább azt mondom el, kinek érdemes kiadnod céged ügyeit, papírjait, információit:annak, aki nem érdekelt a vállalkozásodban – tehát nincs üzleti része, nem üzlettárs (magyarul, aki nem fog kitúrni esetleg, amikor már száguld a Mompreneur-expresszed), vállalkozásod szakmai sávja nem az övével egyenlő – tehát nem ért a szakmádhoz, nem a konkurenciád nem teljesen kezdő, vannak más ügyfelei is – tehát nem fog hirtelen ötlettől vezérelve áttérni a Te szakmádra, és információiddal etikátlan versenyelőnyhöz jutni, rendelkezik kellően alapos szerződéssel, titoktartási nyilatkozattal.

Értékeld át magadban, hogy attól még, hogy kiadod a dédelgetett feladatokat, amikhez eddig csak azért ragaszkodtál, mert a Te saját vállalkozásod feladatai, más valaki is csinálhatja ugyanolyan szívvel, felelősséggel, mint Te.
Fogadjunk, hogy ezt most félmosollyal nyugtáztad ezt gondolva: „Ki lehet az, aki ugyanúgy felelősséggel tekint a saját vállalkozásomra, mint én???  Ha-ha…ha.” Pedig létezik ilyen: a legideálisabb személy, akinek kiszervezheted az időrabló feladataid: egy független, szintén vállalkozó virtuális asszisztens.

Ő az a személy, akinek szívügye, sőt, létügye az elégedett Megbízó (igen, Te itt már mint Megbízó szerepelsz, ugye, milyen jól hangzik?). Az elégedett Megbízó a független, szintén vállalkozásban tevékenykedő virtuális asszisztens sikereinek záloga, aki ugyanolyan nagy utat szeretne bejárni vállalkozásával, mint Te a tieddel. A jó virtuális asszisztens a saját maga márkája, vállalja az arcát a világ felé, nem rejtőzik márkanevek, homályos fogalmak mögé.

Elégedett Megbízóként az élet. Elérkeztünk a happyendhez. ☺

Most megkérlek rá, hogy egy percre add át magad a jövődnek: dőlj hátra, csukd be a szemed, vegyél egy mély lélegzetet, töltsd meg a tüdődet levegővel, majd szép lassan fújd ki.

Képzeld el, amint a hétfő azzal kezdődik, hogy összeszeded a heti teendőket, majd elküldöd a saját virtuális asszisztensednek. Ezután elmész a legkisebbel a játszótérre, hazafelé vidáman megveszed az ebédnek valót, majd mikor hazaértetek, rápillantasz a webshopodra/weboldaladra, és elégedetten elmosolyodsz a sok rendelés/érdeklődés láttán. Élvezed az egyre nagyobb sikert, és egy cseppet sem rándul össze a gyomrod, hogy mikor fogod tudni ezeket megválaszolni, hogy fogsz tudni még az éjszaka kiszülni magadból egy vicces és jókedvű Facebook posztot, hogy a hónapok óta elhanyagolt blogodról már ne is beszéljünk…

Ám már nem is kell tovább bűvölnöd a kurzorodat, hogy mozduljon magától, és írja meg helyetted a blogcikkedet. Hopp, éppen a harmadik cikkötlet pattan ki a kipihent agyadból, amit csak lazán összeállítasz, és megnyomod a küldés gombot (a tudodkinek), mert tudod, hogy ebből hamarosan csilli-villi vevő- és Google-barát bejegyzés lesz az oldaladon. A hét többi napját pár óra vidám kampányötleteléssel töltöd, becsomagolod, és feladod a rendeléseket (na, azért azt csak Te tudod a legjobban megcsinálni 😉 ), csinálsz egy-két szelfit a vállalkozónői kávézásokról (vagy a játszótéren) az Instagramra, és este elégedetten nyugtázod, hogy a Lila Akác közbe simán beleillenél, mint Született Mompreneur.

Sok sikert kívánok minden Anya-vállalkozótársamnak, és higgyétek el, működik a kiszervezés! Tegyetek egy próbát. ☺

Sok szeretettel,
Andrea