KÉSZ!! – dőlsz elégedetten hátra a művedet szemlélve. Joggal lehetsz elégedett, hisz a vállalkozásodat teremtetted most meg. Ugyan nem hét nap alatt, ez a bravúr eddig még csak a Teremtőnek jött össze, neked ez bizony sokkal tovább tartott. És a végén másolnak?
Álmatlan éjjelek, rohanós nappalok, hetek és hónapok kőkemény munkája. Minden ideged, energiád és bizony lehet, hogy minden pénzed is ráment… de megérte! Minden percét megérte, hiszen a határtalan szabadság elé nézel, amit csak egy saját vállalkozásban tudhatsz magadénak. Te osztod be a munkát, az időt, és magadnak a feladatokat.
Óóóóóó… innen már gyerekjáték lesz az egész. Mígnem egy csodás reggelen arra nem ébredsz, hogy valahol szembe jön veled… a SAJÁT VÁLLALKOZÁSOD!
Ismerős? Történt már veled ilyen? Netalán többször is előfordult, hogy valaki pontosan a cél előtt futott be az orrod előtt? Nem érted hogyan történhetett. Nem árultad el senkinek, csak tanácsokat kértél egy csoportban. Nem reklámoztad még mit is csinálsz, mert az alapokat kellett letenned, hogy aztán gőzerővel robbanhass be a piacra. Most pedig itt van Ő! Pontosan ugyanúgy, ugyanazzal, és ugyanannyiért… sőt, az is lehet, hogy kicsit olcsóbb nálad. Előfordulhat, hogy még a terméke is kissé silányabb a tiednél, de mivel ez abszolút világújdonság, te találtad ki, csakis valami ócska „másoló” lehet. Mit lehet tenni ilyenkor?!
Nézzük, hogy mi marketingesek hogyan szemléljük az ilyen helyzeteket!
Az első jó hírem, hogy VAN választásod! A második jó hírem, hogy sok választásod van. Nézzük, hogy mik azok a lehetőségek, amik ilyen esetben a rendelkezésedre állnak:
Kardodba dőlsz – vagyis feladod. Hát, ez valóban a lehetőségek közül a létező legkézenfekvőbb és legegyszerűbb megoldás… legalábbis annak látszik.
A dolog azonban még ebben az esetben sem ennyire kézenfekvő. Megszüntetni manapság egy már elindult vállalkozást legalább olyan nehézkes, mint létrehozni. Hosszadalmas procedúra és lelki folyamat. Realizálni a veszteségeket a létező legrosszabb választás, ha már mindent belefektettél és rátetted az életed. Komolyan visszakullognál egy alkalmazotti létbe azok után, hogy végre összeszedted minden erődet és bele mertél vágni? Tényleg csak eddig tartott a lendület, az első komolyabb pofonnál a földön maradsz? Mi lesz az álmaiddal? Mi lesz a szabadságoddal? Mi lesz…?
Zakatolnak benned a kérdések és nem csoda, hogy megrémültél. Ilyesmi az alkalmazotti létben csak akkor fordult elő, ha a főnökön azt láttad, hogy már megint morcos és bal lábbal kelt. Amikor reggel betámolygott és rád mordult, hogy kéri a kávéját, te szomorúan megállapítottad, hogy valószínű megint betett a konkurencia, rémes napotok lesz. Hát… most bizony TE vagy az a „főnök”. Még a kávét is te főzöd magadnak. Szóval, azt ajánlom, idd meg azt a reggeli kávét, és szedd össze magad.
Összegezz és rendezd a soraidat – jólesett? Na látod!
Néhány ilyen kétségbeesett „kávézáson” én is átestem már, úgyhogy tudom, milyen felszabadító érzés megnyugodva lenyelni az utolsó cseppet. Ha az első sokkon túl vagy, akkor már nem biztos, hogy feladod. Ezt az érzést sosem fogod megszokni, mert nem lehet, becsapnálak, ha ezt ígérném. Csak azt tudom mondani, amit a klasszikus dal: az első pofon a legnagyobb… a többit lassan megszokod. Nem mondom, hogy könnyű lesz, de ilyet senki sem ígért, amikor belevágtál, legfeljebb nem hívták fel néhány dologra a figyelmedet.
Miután rendezted az összeborzolt és felzaklatott idegrendszeredet, nem árt „kifésülni” a gondolataidat. Vegyél elő kérlek egy üres papírt és egy tollat. A „lila ködön” át próbáld kihámozni a valódi célodat. Mi az, amiért harcolsz? Miért hoztad létre a vállalkozásodat? Gondold végig az egészet, az elejétől, az ötlet megszületésétől és idézd fel magadban azt az érzést, ami akkor erőt adott a nagy lépéshez. Eszedbe fog jutni miért álltál neki. Írd le, el ne felejts ezt soha. Ez fog átsegíteni majd minden ehhez hasonló nehézségen.
Amikor ez megvan, akkor gondold végig lépésről lépésre mi az, amitől jó vagy, amitől a legjobb a te vállalkozásod. Sorolj fel minden létezőt, ami csak felmerül benned és írd le, akármilyen butaságnak hangzik. Senki nem fogja rajtad kívül látni, de segít rendszerezni a saját előnyeidet.
Ha ezzel megvagy, akkor jöhet a következő lépés: LÉPJ, méghozzá elsőként! – amint összeszedted az erődet és a gondolataidat, már az is lehet, hogy kirajzolódott előtted a megoldás.
No nem arra gondolok, hogy most veszel egy szívlapátot, megkeresed a konkurencia főnökét és menten, lendületből agyoncsapod. Ez is egy jó megoldás, de nem túl célravezető, ráadásul ugyanannyit kellene ülnöd, mint egy rendes emberért. Szóval erről most tegyél le szépen és „kesztyűs kézzel” bánj el vele. Minden eszköz ott van a kezedben. Nem látod? Pedig bizony ott van! TE magad vagy az „eszköz”! Míg csak egy silány „másolóval” állsz szemben, addig minden előny nálad van. Gondolj csak bele: ki az, aki „másol”? Akinek nincsenek saját ötletei, gondolatai, elég kreativitása ahhoz, hogy létrehozzon valamit. Igaz?
Nos, ha te belevágtál és létrehoztál valami teljesen újat, akkor sokkal több kreativitás és ötlet van benned, mint azt te saját magadról gondolnád. Találd ki, mit tudsz előnyként felhasználni a konkurenciával szemben. Milyen ötlettel tudsz előrukkolni, amitől a vásárlóid és ő is „dobnak egy hátast”. Használd a kreativitásodat!
Bízz a marketingesedben – egyedül nem megy!
Míg ezt az egész folyamatot egymagadban is végig tudod vinni, elég egy üres papír, meg egy toll hozzá, a kivitelezés lehet, hogy már nem lesz ilyen egyszerű. Van már marketingesed? Nincs? Akkor nem árt, ha keresel egy igazán jót. Szokj hozzá a gondolathoz, hogy Ő lesz a legjobb barátod. Jó esetben nem csak az üzletedet lendíti majd fel, de képes lesz követni az „őrült” ötleteidet. Ha igazán önkritikus vagy magaddal és ismered a képességeidet, be fogod látni, hogy egy vállalkozó szellemű ember gondolatmeneteit követni már önmagában is bravúrnak számít.
Hát még megvalósítani azokat! A marketinges pedig erre „született”, pontosan ez a dolga. Nem csak az ötleteidet fogja rendszerezni és segít azokat megvalósítani, de minden eszköze és tudása megvan ahhoz, hogy ezeket piacra is vigye. Mindezt pedig úgy, hogy Ő már fel van készülve a konkurenciára!