Keresőoptimalizálás? Építed az oldalaid a közösségi médiában, költesz AdWords-re, facebook hirdetésekre – mégsem vagy elégedett a honlapod látogatottságával?
Hallottál már a keresőoptimalizálásról, de még azt sem tudod, ezt eszik vagy isszák?
Olvasd el ezt a rövid összefoglalót, amit sok-sok példával igyekeztem átszőni, hogy segítsek neked egy használható, átfogó képet alkotni a keresőoptimalizálásról, más néven SEO-ról (search engine optimization).
1. Bevezetés – a legfontosabb kérdések a honlapoddal kapcsolatban
Tegyük fel, hogy balkon beépítéssel foglalkozol, és szeretnél több ügyfelet szerezni online. Létrehozod a honlapod, kész az új logód és mindenhol ott virít, hogy balkon beépítés – hiszen ez a szakmailag elfogadott, helyes kifejezés.
Vajon rátalálnak a keresőből az emberek, akik balkont szeretnének? Ha szeretnéd, hogy könnyen, sokan rádtaláljanak, az alábbi kérdéseket kell megfontolnod:
- Milyen szavakat használnál a honlapodon akkor, ha ki tudnád olvasni a Google adatbázisából, hogy valójában havonta csak 10 ember keres balkon beépítést – miközben havi 210-en „beépített terasz”-t, és havi 320-an „téli kert építés”-t keresnek? Vajon ők tudják, hogy amit keresnek, annak a helyes neve valójában balkon beépítés?
- Ha te vagy az, aki téli kertet keresel, és rákattintasz egy linkre a találatok között, mennyit vársz? Ha 1-2 másodpercnél tovább tart, hogy betöltődjön az oldal, megvárod?
- Te megbíznál olyan téli kert építőben, akit senki nem ajánl, nem emleget?
2. Miből áll a keresőoptimalizálás?
A Google folyamatosan nagy erőkkel figyeli többek között azt, hogy egyes keresési találatokra hányan kattintanak, és onnan milyen gyorsan fordulnak vissza.
Ha már a honlapod címe, a terméked neve, a blogcikked címe nem tartalmazza az általuk keresett szót, sokkal kevesebben fognak rá kattintani.
Ha nem minőségi a tartalom, amit mögötte találnak, sokkal hamarabb visszapattannak böngészni a többi eredmény között. Vagy ha nem töltődik be az oldalad 1-2 másodperc alatt, már nyomják is a vissza gombot.
Ezt mind látja, méri a Google és felhasználja a keresési találatok rangsorolására.
Szeretnéd, ha a minőségi tartalmad, szolgáltatásod, terméked a keresőben a potenciális vásárlók szeme elé kerülne? Ehhez az ő szavaikat kell használd, és gyors, áttekinthető kiszolgálást kell nyújts.
Technikaibb szavakkal, pontokba foglalva ezekkel kell foglalkoznod:
(1) Technikai SEO: ide tartozik pl a honlap gyorsasága, biztonságossága, honlaptérkép a Google-nek, … stb.
(2) Tartalmi SEO: kulcsszó kutatás, és az alapján a tartalmak megírása – vagyis meg kell keresned, a termékedre vagy a szolgáltatásodra milyen szavakkal keresnek az emberek, és ezeket kell használd.
Ha pl „kézzel festett porcelán”-t nem keresnek, vagy a „porcelán” kulcsszó alatt a hollóházi és zsolnay porcelánokat keresik (ezt az infót is megkapod a Google-től), akkor ezekkel a szavakkal nem fogsz látogatót hozni az oldaladra a keresőből. El kell gondolkoznod, vajon milyen egyéb szavakkal keresik a potenciális vevőid a termékedet.
(3) Linképítés:
1. Egyrészt minél több és minél forgalmasabb oldalról kell linkeket szerezni a főoldaladra és az aloldalaidra vegyesen.
Hiszen minél többen hivatkoznak rád, és azok minél hitelesebb oldalak, annál hitelesebb és megbízhatóbb vagy a Google szemében is, és annál előrébb kerülsz a keresési találatok között.
2. Másrészt fel kell építsed a belső linkjeidet: pl ha van pizzakő tesztelő blogbejegyzésed, linkeld be a pizzakövedet a webshopodban, hogy könnyebben megtalálja, aki a cikket elolvasva vásárolni szeretne.
3. Harmadrészt linkelj nagy, elismert oldalakat – hogy a Google lássa, hogy nem egy elszigetelt tornyban üldögélő őrült tudós vagy, a honlapod látogatóját meg ellásd minél több, minél hitelesebb információval (minőségi tartalom!).
Az olasz carbonara receptemben pl. nincs fokhagyma, de a leírásba beletettem, hogy bizony az olaszok hiába forgatják a szemüket, a nagy BBC Good Food világszerte népszerű carbonara receptjében a fokhagyma is ott virít! Így aki carbonara receptet keresett, megkapott minden információt:
Milyen az autentikus olasz carbonara és azt is, hogy egyébként ugyanezt az ételt döbbenetes tömegek készítik fokhagymával – mert úgy is finom!
3. Mi tart rajta „ennyi” ideig?
Nagy általánosságban azt szokták mondani, hogy területtől, témától függően 3-6-9 hónap után kezdenek el jönni az eredmények, miután belekezdtél a keresőoptimalizálásba.
Mi az a sok teendő, amivel ennyit kell foglalkozni?
(1) Csak egy példa: a weblapodat minden újabb plugin, és egyebek lassíthatják. Kigyomláltad már a felesleges plugin-okat? Csökkentetted, optimalizáltad a feltöltött képeid méretét? Tömörítetted a weblapod? Váltottál már http/2-re? Hallottál már az
AMP-ről? Ezek mind gyorsíthatják a weblapod.
Tudod, hogy a te oldalad mennyi idő alatt töltődik be?
(2) Meg kell csinálni a kulcsszó kutatást és feltérképezni mögötte a keresési szándékot. Át kell írni a főoldalad leírását, átalakítani a kategóriáidat, címkéidet. Termék- és szolgáltatás leírásokat kell átírni, blogcikkeket – esetleg videókat is – kell alkotni.
Pár havonta érdemes ránézni, hogyan állsz a kulcsszavaidra való google helyezésekkel: milyen szavak találtak be, mire kezdtél el feljönni a google-ben. Ezekre és a kapcsolódó releváns szavakra további tartalmakat (újabb blogposzt, videó, termék) érdemes készíteni.
Ugyanis minél több minőségi tartalmad van egy adott témában, a Google annál inkább szakértőnek tart – és megint előrébb hoz a találati listában!
(3) Linképítés: ehhez valódi kapcsolatokat kell építeni, és felkutatni azokat a releváns honlapokat, ahol megjelenhetnél. Többszáz link a cél!
Mi történik eközben a Google-nél?
Várakozás: A google nagy hírportálokat ötpercenként olvasgat, kis forgalmú weblapokat van, hogy csak 2-3-4 hetente. Amint elolvasta a legújabb blogcikked, értelmezi és megkeresi, hogy milyen kulcsszavakra lehet releváns találat.
„Helyezkedés”: Hogy derül ki, hogy milyen szavakra és mennyire releváns a tartalom? Megpróbálja keresőszavak garmadájára megmutatni a felhasználóknak. Valahol mondjuk az ötvenedik hely környékén.
Itt kevesen látják, de a látogatók visszajelzései alapján fokozatosan helyezi el, hogy pontosan melyik keresőszavakra, hányadik helyen érdemes hozni. Próbálkozik és gyűjtögeti az adatokat. Egy helyezés kialakítása akár hónapos nagyságrendbe is kerülhet.
Mit figyel? Például ha nem azt a tartalmat találják a felhasználók az adott cikkben, amire kerestek, pár másodpercet töltenek csak az oldaladon és visszatérnek a keresőbe.
Ez nem feltétlenül azt jelenti, hogy nem minőségi a tartalom, amit létrehoztál. Esettanulmányban olvastam, hogy egy jármű alkatrészes weblap szépen lett SEO-zva a kulcsszavakra, hozta a vásárlókat, akik aztán lendületből fordultak is vissza. A nyomozás kiderítette, hogy adott kulcsszóval a kis tételben vásárlók keresnek, míg a weblap a nagykereket célozta (volna).
4. Hogyan tovább?
Kezdetként talán a linképítést a legkönnyebb kipróbálni a fentiek közül. A következő blogcikkben a linképítés hogyanjairól és részleteiről lesz szó!