Az anyavállalkozó, vagy a mompreneur azon nők megnevezésére született kifejezés, akik anyák és vállalkozónők is egyben. Anyának lenni önmagában egy vállalkozás: ismeretlen, előre nem látható, be nem kalkulálható, hirtelen változások nyomán kell gyors döntéseket hozni, a keresletnek megfelelően alakulni, a rendelkezésre álló idő és eszköztárból kell válogatni. A sikert pedig ritkán lehet mérni, néha évek, évtizedek múltán kezdenek megmutatkozni. Mégis vannak vannak olyan tényezők, amelyek kifejezetten anyavállalkozásokra jellemzők.

Akár nevezhetnénk ezt “A titkos hozzávaló”-nak is. A nemzetközi, vállalkozásokkal foglalkozó gazdasági és szociológiai kutatások kimutatták, hogy sikeresebbek azok a vállalkozások, melyek indításánál a pozitív – azaz húzó tényezők voltak a meghatározóak, és nem a negatív – azaz taszító tényezők. Íme a tíz legfontosabb pont, hogy is indul egy anya vállalkozása:

1. Egy jó ötlet
Az első pont mi is lehetne más, mint az ötlet. Ez az, ami szinte minden vállalkozó nő szerint a legfontosabb. Nincs ötlet, nincs vállalkozás. Az ötlet mindent képes vinni – egy jó ötletből lehet egy jó vállalkozás, középszerű ötletből már csak középszerű vállalkozás. Az ötlet sok szempontból kell jó legyen: jó ha új, ha innovatív, ha kivitelezhető, ha piacosítható (eladható, marketingelhető stb.), ha bővíthető, ha hosszú távon fenntartható és az sem rossz ha van rá igény.

2. Bátorság
Nagyon fontos hozzávalója a sikeres vállalkozásindításnak és működtetésnek. Sokszor halljuk vissza, hogy nőként sokkal nehezebb, nőként nem vesznek komolyan, az üzleti szféra egy kemény világ, nem gyönge női virágszálaknak való. Viszont sikeres történetek itt nagyon sokat tudnak segíteni: ha neki sikerült, nekem miért ne? Ma már egy nő is meg tudja állni a helyét a vállalkozási szférában, bár néha többet kell teljesítenie. A bátorságot nézhetjük mint pozitív tényezőt is, amely erőt ad elindítani álmainkat vállalkozás formájában.

3. Önbizalom
Elhagyhatatlan adalék ahhoz, hogy jól működjön egy vállalkozás, az a önmagunkba vetett szilárd hit, eltántoríthatatlan meggyőződés, hogy képesek vagyunk a dolgokat kézben tartani, ötleteinket kivitelezni, hogy képesek vagyunk a kihívásokat feladatokként kezelni, mindemellett természetesen a családunkat sem hanyagoljuk el a siker elérése érdekében. Valószínű ezen a téren lehet a legnehezebben „fejlődni”, hiszen például a pénzügyi dolgokat meg lehet tanulni, de ez sokkal mélyebb, a neveltetés, társadalmi mentalitás, egyéni önismeret és még nagyon sok tényező együttese. Más sikertörténetéből táplálkozni tudunk motivációt szerezni, viszont a saját önbizalmunkat csak saját megvalósítással tudjuk erősíteni.

4. Pénzügyi ismeretek
Ez az egyik legnagyobb hiányosság. Már a tervezésnél, ötletkidolgozásnál nagyon fontos ez a pont. Nagy hangsúlyt kell fektetni egy jó stratégia kialakítására, a pénzügyi tervre, amelyek alapját képezik egy sikeres vállalkozás-indításnak és egy vállalkozás sikeres működésének is.

5. Türelem, kitartás
A sikerek, ha fel-felbukkannak is az elején, jól váratnak magukra. És aki elkeseredik a nagy, látványos sikerek hiányától, annak soha nem is lesz vállalkozása. Bár minél több időt ruházunk be egy projektre, annál inkább jogosnak érezhetjük a sikert. Ehhez azonban nagyon-nagyon soktürelemre, az elvek, eredeti ötletek, tervek, álmok tekintetében szilárd kitartáshoz van szükség.

6. Támogatás, segítség
A segítség, amely családtól, barátoktól, társtól, gyerekektől, vagy akár ügyféltől jön nem elhanyagolható. Fel lehetne tenni a kérdést, melyik vállalkozó milyen gyakran mondja azt, hogy a sikerhez, ahhoz, amit elértek a feleségük/édesanyjuk/lánytestvérük támogatására volt szükség. Legtöbb anya ezt a segítséget főként pszichikai bátorításként éli meg, és ezt rendkívül fontosnak tartja. Nagyon gyakran kezdődik úgy egy vállalkozónő bemutatkozása, hogy tulajdonképpen nem is én találtam ki, hogy vállalkozzak, hanem biztattak, hogy fogjak hozzá. Ismerős Neked ez a pont is?

7. Nőiesség (anyaság)
Sok esetben lehet hátrány ér minket nőket, másfajta nehézségekkel kell szembenéznünk, de mint mindennek, ennek is van előnyös része is. Jobban értünk számtalan területhez, nagyon sok esetben fontos és szükséges a női intuíció, a nőiség. És ha megnézzük, hogy milyen sokan szépségiparban, textilipari szolgáltatás vagy vendéglátás területén vállalkoznak, akkor ezt teljes mértékben alátámasztja ezt. Anyává válás után más dolgok iránt kezdünk érdeklődni, felfedezünk olyan területeket, amelyekről korábban nem is hallottunk, viszont borzasztóan elhivatottakká válhatunk rövid idő alatt. Ezek hatására új lehetőségek nyílhatnak meg számukra.

8. Kétségbeesettség
Néha a kétségbeesés is jó tanácsadó lehet, vagy jó hozzávaló lehet a vállalkozói sikerhez. Több anyukának ismerös lehet ez a pont, hogy nagyon szorult, határidős vagy pénzügyi helyzetben voltak, minden mást hanyagoltak, és ha nem lett volna annyira szakadék-széli állapot, lehet a teljesítmény nem lett volna olyan jó. Vagy akár nem is valósították volna meg a vállalkozásukat.

9. Talpraesettség
Sok nő említést tett arról, hogy mennyire fontos volt a vállalkozás indításakor, de utána is folyamatosan a talpraesettség. Hogy az előre nem látható nehézségeken, gikszereken ép ésszel és ép bőrrel túl lehessen jutni, és valahogy ne (mindig) lyukas zsebbel. Átlátni a káoszon, hirtelen backup tervet eszelni ki, vagy a backup tervnek a többedik backup változatát kitalálni. Mi nők ebben kimagaslóan jól tudunk teljesíteni.

10. Kudarcok, kiábrándulás
Sajnos van olyan szituáció, mikor egy negatív inger miatt kell elgondolkoznunk a váltáson. Ilyen is lehet egy kudarc a munkaerőpiacon. Vagy nem talált valaki a végzettségének megfelelő munkahelyet, vagy nagyon kevés pénzért nagyon sokat kellett dolgozni, vagy nagyon hosszú volt/lett volna az út a siker felé. Vagy egyszerűen kivitelezhetetlen volt a gyerek, gyerekek születése után újrakezdeni azt a fajta tempót. Így kicsit ez a keserű, kiábrándultsági állapot elsodorhat akár egy vállalkozás-indításhoz.