A logó. Folyamatosan téma. Mindig keres valaki, mert szüksége van rá. Mert kell is. Folyamatosan jönnek az újabb kérdések a csoporton belül is: Ajánlanátok grafikust? Tudtok jó grafikust, logótervezőt?
Miután biztosan több mint 20 releváns ajánlatot kaptál, felteszed most Te magadnak a döntést: ok, de ki legyen? Mindenkivel nyilván nem szeretnéd felvenni a kapcsolatot. De akkor? Hogyan tovább?
Ebben a cikkben 4 Grafikus saját tapasztalataik alapján ad Neked tippeket, hogy találd meg az ideális Logó terveződ. Köszönöm Pataki-Gilányi Nóra, Bán Annamar, Z. Csíki Karolina és Osváth Dóra.
Pataki-Gilányi Nóra, kreatív igazgató
Logógyár helyett válassz manufaktúrát, avagy értéket.
Megbízható, hiteles, felelősségteljes. Ezek lennének egy jó vállalkozás ismérvei? Korántsem. Ezek a kifejezések azok, melyeket MINDEN vállalkozás elmond magáról (akkor is, ha nem igaz) ha megkérdezzük őket, miért őket választják az ügyfeleik a versenytársaik helyett. De mi a helyzet akkor, ha a versenytárs is ugyanezeket mondja el magáról?!
Mi kommunikál hát helyettünk amikor nem vagyunk ott? A logónk, arculatunk, hát persze! Az a cég, aki nem fektet időt, pénzt és energiát egy megfelelő arculat kialakításába, hogy hiteti majd el az ügyfeleivel, hogy az a szolgáltatás, amit nyújt, vagy az a termékbe amit forgalmaz, minőségi, ha a saját arculata sem az?
Minden cég egyedi, mindegyikben van valami sztori, amit egy jó tervező észrevesz, kiemel, és erre építheti a megjelenést. Ez lesz az, ami megkülönböztet minket a versenytársaktól. De ezt az egyediséget egy tervezőszoftver vagy egy sablon nem fogja felismerni. Ezek olyan konzervmegoldásokat kínálnak, ami ahelyett hogy megkülönböztetnek, csak összekeverni segítenek a konkurenciával. Manapság nagyon divatosak az akvarell virágos, “floral” koszorús logók.
Ha felidézünk magunkban egy ilyet, szerintem kapásból három olyan vállalkozást tudunk mondani, aminek hasonló emblémája van. Ráadásul mi garantálja azt, hogy ugyanazt a sablont amit te kiválasztottál a logótervezőben, egy indiai vállalkozó – aki ráadásul hasonló szolgáltatást nyújt mint te – nem fogja? Érdemes profi segítséget, “jó grafikust” választani egy olyan munkához, ami rólad is sokat elárul majd, akaratlanul is. A logó egy befektetés, évekig kiszolgál. Ha így nézel rá, máshogy kezded majd látni őket.
A jó grafikus jól kérdez, azt is megkérdezi, amit te nem mondanál el magadról, a vállalkozásodról. A jó grafikus nem egy online gyorstalpaló kurzuson vagy könyvekből tanult tervezni. A jó grafikus alkotó, designer és kreatív egyben. A jó grafikus tud rajzolni. A jó grafikus lebeszél arról a tervről, ami szakmailag helytelen. És nem mellesleg becsüli annyira a saját munkáját – és alkotását – hogy nem 30.000 Ft-ért készít logót. 🙂
Bán Annamari – arculattervező, webdesigner
A legelső fontos kérdés, hogy mire. Milyen projektre keresel szakértőt? Csak arculatot szeretnél? Vagy arculatot és weboldalt?
Egy szimpla grafikus nem biztos, hogy a megfelelő marketing szemlélettel tud közelíteni a témához, tehát arculattervezővel jobban jársz. Ha weboldalt szeretnél, egy programozó nem biztos, hogy rendelkezik designer vénával is.
Ez esetben a kinézet számít! Mindenképpen keresd fel tehát a talált vagy ajánlott potenciális jelöltek weboldalát, és keresd meg a korábbi munkáikat (portfolio). Hogy tetszenek? Milyen az illető stílusa? Fenn vannak esetleg az árai? Milyen határidővel dolgozik? Milyen fájlokat ad át a munka végeztével? Ajánlják őt mások is?
Tedd fel ezeket a kérdéseket magadnak böngészés közben:
Tetszik a portfóliója? (Nem feltétlenül minden darabja, de 2-3 mindenképp legyen, ami igen.)
Tetszik, amit és ahogyan ír? Meg tudnék bízni benne?
A munkái tükröznek egy egységes stílust? Szakosodik-e esetleg iparágra? Ez vonatkoztatható a te üzletedre is?
Az illető stílusa tükrözi-e azt, amit szeretnék?
Tetszik-e összességében a weboldala? (Ebből él elvileg – nem jó jel, ha nincs vagy elhanyagolja.)
Ha a fentiek alapján le tudtad szűkíteni a kört néhány jelöltre, írj nekik néhány mondatot arról, mit szeretnél, tedd fel azokat a kérdéseket, amelyekre nem találtál választ az illető oldalán, és nézd meg, milyen válaszokat kapsz. Csak napok múlva érkezik válasz? Hogy érzed, örömmel dolgozna az illető a projekten? Nyugodtan bízd rá magad a megérzéseidre!
Ha a fenti lépéseken végighaladsz, nem lesz annyira nehéz dönteni. Bízz a megérzéseidben, és ha meghoztad a döntést, akkor bízz a designeredben is! A jó tervező kezdő lépésként minden olyan információt elkér tőled, amire szüksége van ahhoz, hogy megismerje a vállalkozásod, a célközönséged, a vágyaidat. Ha pedig ez megtörtént, adj neki időt, hogy átgondolhassa, megemészthesse az információt. A kreatív folyamatot nem (mindig) lehet sürgetni – a nagyszerű végeredményt hozó tervezéshez idő kell.
Z. Csíki Karolina, tervező, grafikus, visual merchandiser
Azt gondolom, a többség először beírja a keresőbe, aztán rájön, hogy rettentő sok grafikus van. Sokan tervezünk logót, illetve komplett arculatot is, ezen felül egyéb szolgáltatást is végzünk.
Tulajdonképpen bőség zavara van és nagyon sokféle különböző stílusú, árfekvésű, képzettségű szakmabeli van a piacon ma.
Talán ezen a ponton jut el oda, hogy kérdez. Ajánlásokat szeretne, sorstársaktól, kollegáktól, netán a konkurenciától.
Mindenképp olyasvalakit válasszon, akivel érezhető valamilyen összhang és a munkái kiváltanak belőle egy “ez jó, ezt értem, ez olyan ‘én vagyok’ ” érzést.
Mindenképp kérjetek és keressetek az illetőtől munkákat, portfóliót, bármi olyat, ahol megismerheti az adott szakember stílusát.
Fontos, hogy a grafikus ismerje a legfontosabb tervezési alapelveket, tudja, mitől jó egy logó, egy arculat, egy kreatív – tudnia kell mi működik. Mert a munkájának elsősorban működnie kell! Azután lehet “szép”.
És én hogy is keresnék, ha egy logóra lenne szükségem?
Hát ez elég vicces, mert én nagyon sokat tervezek magamnak is, helyzetemnél fogva – mivel saját grafikai brandem is van – de ha valaha annyira elakadnék, vagy akkorára nőnék, hogy szükségem lenne terveztetésre, akkor olyasvalakit választanék, akiknél az első pontban felsorolt három érzet meg van; aki egyszerű, érthető, világos üzenetet közvetít a munkáin keresztül, akinek érezhető stílusa van és aki nyitott rám is, de önálló.
De nekem könnyű, mert látom, ha valaki jó 😉
Osváth Dóra, grafikus
Az első szempont, amikor grafikust választunk egy logó/arculat megtervezéséhez, hogy kérjünk portfóliót. Ha portfólióba több design irányt látunk az nem a stílus hiányát jelenti, hanem azt, hogy sok témára nyitott a grafikus és képes az ügyfelekkel együttmüködni. (Egy grafikusnak tudnia kell az alap szabályokat, hogy szerkezetileg működjön egy terv, de fontos, hogy a végeredmény már a megrendelő igényeit is kielégítse.)
Kérdezzük meg, hogy milyen fileokat kapunk a végén és milyen színekben! Ha azt a választ kapjuk, hogy színes és egyszín feketét kapunk vektorosan és képfileként az már jó jel. Egy igazán profi grafikus a kész logó színeit is leírja az ügyfélnek több színmódban is!
Pontos árajánlatot akkor várhatunk, ha elmondjuk az elképzelésünket. Ebből kiindúlva kialakul egy kommunikáció amiből le lehet szűrni, hogy a grafikus szimpatikus e, lehet e vele csapatmunkába dolgozni. Ez egy kulcsfonosságú szempont, hanem a legfontosabb!
Kössünk vele egy forma szerződést, ami magában foglalja a tervezés árát, határidejét, a kész logó átadásának file formátumait és a grafikus díjazásának kifizetési feltételeit.
Röviden ezek lennének a támpontok az én tapasztalataim alapján. A legfontosabbnak azt találom,hogy egymásra tudjon hangolni első pillanattól kezdve a két fél.